A sínek tulajdonságairól
A sínek fizikai tulajdonságai nagyban befolyásolják a pálya felépítését és használhatóságát.
A BTTB sínek két alapvetően gyenge tulajdonsága az elhajlásra és hullámosságra való hajlamosság és a korrózió hajlamosság. Az első tulajdonság miatt, ha a pályát nagy nyomás éri és nincs megfelelően alátámasztva, akkor a sín deformálódik, ami jobb esetben szerelvény szétszakadáshoz, rosszabb esetben kisikláshoz vezet.
Az új TILLIG ágyazatos sínek nagyon jók, de nem igazán szépek (szerintem). További probléma még hogy a váltók műanyag sziveinek belső világa nagyon magas. E miatt csak az új gyártású alacsony peremes kerékkel rendelkető modellek futnak rajta zökkenőmentesen. A magas peremű kerekekkel rendelkező régi BTTB gőz és tolatómozdonyok a szíven felugranak és az amúgy is bizonytalan áramszedés megszakad, a modell ugrál, vagy megáll. Különösen problémás ez koszos modellnél, digitális pályán, illetve kevés áramszedési hellyel rendelkező rövid modellnél az IBW jelű kettős ivű váltón. (Pl. ROCO BR80, start modellek, stb.) Ettől függetlenül ha csak új modellekkel rendelkezünk, játéknak vagy "dili" köröknek nagyon megfelel.
Jelenleg leg megbízhatóbbnak a TILLIG modell tűnik számomra. Ezen a régi gépek és az újak is progléma mentesen mennek - megfelelő karbantartottság esetén - akár digitális üzemben is.
A Kuehn cég most dobott piacra egy új TT sínrendszert. Ezt sajnos még nem tudtam tesztelni.... de később talán....
Konklúzió: minden sínrendszer arra a legjobb amire kitálálták és gyártják. :( Az egyebeknél mechanikai és elektronikai gondok lehetnek, melyeknek egy része áthidalható, más része viszont nem.... Sajnos a különféle gyártóknál a kompabilitás nem az elsődleges szempont. (Mondjuk a régieknél ez más nem is lehet, az újaknál meg macerás lenne, akkor meg minek? a gyártó szemszögéből.)
Digitális üzemben viszont nem engedhető meg a rossz áramszedés. Számítógép vezérelt üzemben pedig teljes megbizhatóság szükségeltetik!